Čekárny a čekání v nich

Napsal/a: aneta.farina Zveřejněno v: Kancelářský nábytek Vytvořeno: 2017-05-26 00:00:00.000000 Zhlédnutí: 2514 Komentář: 1

Čekali jsme a čekali. Všichni. Nevěděl snad ten psychiatr, že čekání je jedna z věcí, které dohánějí lidi k šílenství? Škvár“

(Charles Bukowski)   

 

          Když se nad tím zamyslíte, je skutečně překvapující, kolik času v životě stráví člověk čekáním na něco, co se má stát. V dnešní době, zdá se, není dost času na nic, a pokud při čekání myslíme na to, co všechno jiného nestihneme, může být čekání utrpením. Někdo vypočítal, že Němci stráví 4,7 miliardy hodin ročně v dopravních zácpách, což se celkem rovná pravděpodobné délce života asi sedmi tisíc lidí. Američané zase stráví cca 37 bilionů hodin za rok čekáním ve frontě.

          Čekání je součástí našeho života a je jenom na nás, jak ho strávíme. Jestli dostaneme hysterický záchvat a zkazíme den i jiným lidem nebo se na čekání připravíme a podle toho se zařídíme. Pravdou ale je, že netrpělivost a nuda se často stávají spouštěčem stresu a někdy i poněkud dramatického chování. O tom, jak to může v extrému dopadnout, když člověku v koloně rupnou nervy, je vidět třeba ve filmu Volný pád v hlavní roli s Michaelem Douglasem.

 

           O čekání by se dala napsat kniha, ale my jsme tady proto, abychom čekání lidem pokud možno zpříjemnili a přinejmenším vytvořili prostředí, kde se budou cítit dobře. Prostředí navržené a vytvořené člověkem ovlivňuje lidskou psychiku i fyziologické pochody v organizmu. Když poznáváme prostředí, velkou roli hraje vnímání, cítění, jednání, rozhodování, prožitky. Člověk vyhodnocuje svoje okolí a podle toho se chová. Vedle vytvoření vhodného psychologického klimatu je základem při navrhování čekáren taky bezvadná funkce a bezpečnost. Důležité je umožnit příchozímu rychlou orientaci a navodit pocit bezpečí v neznámém prostoru.

          Pro veřejný prostor platí poněkud odlišná pravidla než pro nábytek bytový. Je mechanicky více a častěji namáhán, vyžaduje proto úměrné konstrukční dimenzování. Liší se i požadavky na kvalitu materiálu. Důležitá je odolnost proti opotřebení materiálu užíváním, snadná udržovatelnost a vhodné začlenění do okolního prostoru.   

 

           Vybavení čekacího prostoru

          Čekárna by měla být příjemná, světlá, prostorná a vzdušná místnost s pohodlnými sedačkami, židlemi či křesly. Výběr záleží na tom, do jakého prostoru je místo k sezení určeno. Zda jde o čekárnu na úřadě či ve zdravotnictví, v bankách anebo do malého prostoru nějakého salónu, kadeřnictví či menší firmy. Židle by měla být stylová, zajímavá, aby zapadla do kontextu prostředí. Lze použít židle od jednodušších po konferenční a jednací židle, jejichž výhodou je skladnost a stohovatelnost.

          U větších čekáren je vhodné použít lavice, kterých je dnes velký a zajímavý výběr. Lavice mohou být dřevěné, kovové, plastové nebo čalouněné. Ze sortimentu lze zvolit lavice podle počtu sedáků od dvoumístných až po pětimístné. Dřevěné lavice jsou stálicí sortimentu, jsou vysoce funkční, je zde možnost sklápěcích sedadel. Moderní a elegantní jsou kovové lavice, které jsou snadno udržovatelné a funkční. Vhodné jsou do prostor, jako chodby, foaye, haly, zdravotnické zařízení. Jednoduchou údržbu a dlouhou životnost mají plastové lavice, ty jsou vhodné hlavně do míst, kde je větší pohyb lidí. Komfort sezení v čekárnách zvyšují lavice čalouněné, u kterých si lze vybrat z mnoha dekorů a materiálu barev. Materiál umožňuje svou přirozenou strukturou a barvou realizovat estetický záměr a vytvořit tak požadovanou atmosféru. Volba potahů by se měla zaměřit na materiály odolné proti vytahování, dobře udržovatelné a materiály se sníženou hořlavostí.   

          V čekárnách by neměl chybět konferenční stolek, stolek na noviny a časopisy nebo stojan na případné materiály. Nedílnou součástí je nábytek pro odložení oděvu, jako jsou věšáky nebo různé police, někde se hodí i šatní skříně. V některých prostorách je vhodné rozdělit prostor vkusně vybraným paravanem. Potom je tady nábytek spojený s konkrétní klientelou dané čekárny, například stoly pro přebalování dětí.

          Důležitou součástí čekárny je i výzdoba a barvy, což vše ovlivňuje psychiku lidí. Stěny by měly být vymalovány barvami, které působí uklidňujícím dojmem, tedy světlé a teplé barvy. Plakáty by mohly nahradit obrazy a květinová výzdoba je samozřejmostí. Tam, kde je to vhodné, může čekání zpříjemnit televize, pro děti lze připravit dětský koutek s hračkami.

 

          Něco málo o barvách

          Vědeckými výzkumy bylo zjištěno, že lidé na červenou barvu reagují zvýšením krevního tlaku, zrychleným dýcháním, pocením, úzkostmi a rozčílením (nedoporučujeme). Naopak uklidnit je dokázala barva modrá a stejně tak i barva zelená. Podívejte se na působení i jiných barev.

  • Různé odstíny modré a zelené – vyvolávají pocit odpovědnosti a serioznosti.

  • Béžová, okrová – působí klidně a zodpovědně. Ve spojení s hnědým nábytkem potom solidně a vyvolává podvědomý pocit zajištěnosti.

  • Oranžová a žlutá – vyvolávají pocit tepla. Například žlutá barva dokáže vnutit člověku pocit tepla až o dva stupně vyšší než ve skutečnosti.

  • Modrá a zelená – ochlazují psychiku, napomáhají k soustředění.

Pozor si dejte na místnosti vymalované šedou barvou, která ve větším množství může vést až k depresi.  

 

Autor: ivg

Komentáře

Vytvořeno 2017-06-13 12:42:50.000000 Zasláno Jan OSI Comment Link
Velmi zajímavé články a pěkně se čtou. Pravdivé a k zamyšlení.

Napsat komentář

Captcha


Nevíte si rady?

Kontaktujte nás od 7-17h, každý všední den.